تغذیه بعد از عمل بینی | چه بخوریم و چه نخوریم؟

تغذیه بعد عمل بینی

عمل بینی جزو عمل‌های زیبایی است که باید به مراقبت کافی از خودتان بپردازید تا بتوانید دوره نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارید. اینکه چه غذایی می ‌خورید، روی راحت‌تر سپری شدن دوره نقاهت تاثیر بسیار زیادی دارد.

به خاطر همین در این مقاله تصمیم گرفتیم که نکات تغذیه بعد از عمل بینی را به شما توضیح دهیم تا بدانید که دقیقاً چه مواد غذایی می‌تواند مناسب این دوران باشد پس تا انتها با ما همراه باشید.

تغذیه مناسب برای بعد از جراحی بینی

زمانی که جراحی بینی شما به اتمام می ‌رسد، باید بعضی مواد غذایی را در رژیم غذایی خود جای دهید تا بتوانید زودتر بهبود پیدا کنید. این مواد غذایی شامل:

  • غذاهای نرم

برای اینکه به دستگاه گوارش خود کمک کنید و بدن خود را دوباره به حالت عادی برگردانید، توصیه ما این است که حتماً غذاهای نرم بخورید. غذاهای نرم مانند سیب زمینی پوره شده، سوپ مرغ و تخم مرغ آب پز خرد شده مخصوصاً در روزهای اول بعد از عمل بسیار مهم است.

  • مواد غذایی حاوی فیبر

از دیگر نکات تغذیه بعد از عمل بینی این است که فیبر به بدنتان برسد. مصرف فیبر باعث می ‌شود دستگاه گوارش سریعتر به حالت طبیعی خودش برگردد و از یبوست در این دوران جلوگیری می‌ کند. مواد غذایی حاوی فیبر شامل نان گندم، پاپ کورن، ماکارونی، برنج قهوه‌ای پخته شده و غیره است.

  • مصرف بعضی از میوه‌ ها و سبزیجات

همه میوه‌ها به عنوان تغذیه بعد از عمل بینی توصیه نمی‌ شود اما یک سری میوه‌ها مفید هستند و می ‌توانند این دوران را برای شما راحت ‌تر کنند. میوه‌ های تازه مثل توت فرنگی، گلابی، پرتقال و سیب گزینه مناسبی هستند. در کنار این‌ها می ‌توانید سبزیجات تازه؛ مثل سیب زمینی آب پز، نخود سبز پخته شده، اسفناج آب پز، کلم بروکلی و هویج پخته شده استفاده کنید. مراقب باشید که این سبزیجات را خام استفاده نکنید، زیرا جویدن آنها سخت است و به بینی شما فشار وارد می‌کند.

  • مصرف غذاهای ضد التهابی

بعضی از مواد غذایی هستند که خاصیت ضد التهابی دارند. در نتیجه ورم و التهابات بینی شما را بعد از جراحی کم می ‌کنند. مثلاً غذاهایی که چربی اشباع نشده دارند، در این دسته قرار می‌گیرند مثل ماهی چرب، روغن زیتون، آووکادو، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، انگور، قارچ، زغال اخته، شکلات تیره و چای سبز هم در این دسته قرار می‌گیرند.

تغذیه بعد از عمل بینی

مواد غذایی ممنوعه در تغذیه بعد از عمل بینی

در کنار مواردی که ذکر شد، بعضی از مواد غذایی هم وجود دارد که به عنوان تغذیه بعد از عمل بینی باید به آن ها دقت کنید. یعنی آن ها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید تا بهبودی شما تکمیل شود.

  • غذاهای سفت و جویدنی

بالاتر هم گفتیم که باید به سراغ غذاهای نرم بروید و از خوردن غذاهای سفت مثل غلات، چیپس، خیار، هویج خام و غیره خودداری کنید.

  • غذاهای شور

غذاهای شور باعث افزایش سطح التهاب و ورم در بدن می ‌شود. به خاطر همین توصیه می ‌شود که بعد از عمل بینی به سراغ استفاده از آنها نروید.

  • غذاهای اسیدی و تند

جدا از خوردن چنین غذاهایی بعد از عمل بینی خودداری کنید، زیرا سطح فشار خون را افزایش می‌دهد و خونریزی را بیشتر می ‌کند. همچنین بافت مخاط بینی را تحریک می‌کند و در بهبود زخم‌ها هم تاخیر ایجاد می‌کند. از طرفی باعث عطسه می‌شود که برای این دوران هرگز خوب نیست.

  • غذاهای فرآوری شده

تغذیه بعد از عمل بینی باید عاری از هرگونه غذای صنعتی و فرآوری شده باشد، زیرا سدیم، قند و چربی‌های اشباع در آن ها بالاست و برای دوران بعد از جراحی هرگز توصیه نمی‌ شود. از طرفی ورم را نیز افزایش می ‌دهد.

  • غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم

مصرف این غذاها باعث می‌شود که درد و ناراحتی در دوره ریکاوری افزایش پیدا کند. همچنین به فک و دندان نیز آسیب وارد می ‌کند.

جمع‌ بندی

تغذیه بعد از عمل بینی جزو موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. اگر شما تغذیه مناسبی داشته باشید، دوره ریکاوری خیلی سریع‌تر طی خواهد شد. در غیر این صورت سختی زیادی را متحمل می‌شوید.

اگر شما به کلینیک‌های معتبر مانند کلینیک ملل مراجعه کنید، نه تنها جراحی شما درست و اصولی پیش می‌رود، بلکه راجع به تغذیه‌ مناسب بعد از عمل بینی هم با شما صحبت می‌کنند و خیالتان راحت است که تمامی نکات را می‌دانید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای