عمل بینی انحراف دار یا جراحی انحراف بینی ممکن است شامل برش‌ های بسیار کوچک در داخل و یا بین نوک بینی و لب بالایی باشد. همچنین، پزشک ممکن است برای اصلاح انحراف بینی، از ترمیم بینی با استفاده از غضروف از بخش‌های دیگر بدن شما نیز استفاده کند.

بینی یکی از اعضای مهم بدن می باشد، که علاوه بر زیبایی نقش اساسی در حیاط ما ایفا می کند، چرا که وظیفه اصلی نفس کشیدن بر عهده بینی است.

در بعضی از موارد به دلیل وجود مشکلاتی نفس کشیدن برای ما دشوار می شود، یکی از این دلایل انحراف بینی می باشد، که خیلی از افراد با آن سروکار دارند.

اما اینکه علائم انحراف بینی چیست و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم موضوعی می باشد که ما در این مقاله تحت عنوان بینی انحراف دار به آن پرداخته ایم.

 

عمل بینی انحراف دار

 

انحراف بینی

برای اینکه متوجه شویم یک بینی انحراف دار می باشد یا خیر؟ باید اطلاعاتی در مورد انحراف بینی داشته باشیم.

سپتوم یا تیغه های بینی دیواره وسط بینی می باشد که وظیفه تقسیم بینی را به دو قسمت چپ و راست را بر عهده دارد.

این دیواره که رگ های خونی زیادی را در خود جای داده است دارای ترکیبات سفت و محکمی می باشد. اما در حین سفت و محکم بودن قابل انعطاف نیز است. در شکل نرمال و حالت طبیعی این لایه باید در میانه بینی قرار داشته باشد یعنی سمت راست و چپ بینی با هم برابر باشند.

در ۸۰ درصد موارد مشاهده شده است که تیغه بینی کمی انحراف پیدا می کند. اما با این وجود مشکلی ایجاد نمی شود در صورتی که این انحراف بیشتر از حد معمول باشد فردی که داری بینی انحراف دار می باشد با مشکلاتی مواجه می شود.

چگونه ممکن است سپتوم یا تیغه بینی انحراف دار شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که بینی انحراف دار شود و یا به اصطلاح انحراف بینی به وجود بیاید. معمولاً انحراف بینی بر اثر عوامل و دلایل مختلف به وجود می‌آید. در بعضی از مواقع انحراف بینی به دلیل مشکل مادرزادی می باشد، به این معنی که فرد در هنگام تولد با این مشکل مواجه است.

در بعضی از مواقع هم ممکن است بینی نوزاد در زمان تولد آسیب ببیند و انحراف بینی به وجود بیاید.

عمل انحراف بینی

یکی از دلایل و عوامل ایجاد بینی انحراف دار می تواند وارد شدن ضربه به دماغ باشد. هرچند که فرد در کوتاه مدت شاید متوجه آسیب به دماغ خود نباشد ولی در بلند مدت ممکن است که عوارض انحراف بینی در او آشکار شود.

یکی از مهمترین مشکلات ورزشکاران رزمی انحراف بینی می باشد چرا که در ورزش هایی که ضربه به یک سمت بینی برخورد می کند احتمال بروز انحراف بینی بسیار زیاد است.

جراحی بینی انحراف دار بر خلاف جراحی بینی طبیعی، عملی درمانی و زیبایی می باشد. اغلب آقایان تمایل دارند در هنگام برطرف کردن انحراف بینی جراحی زیبایی مختصر ی بر روی بینی انجام دهند.

علائم انحراف بینی

انحراف بینی به مانند هر بیماری دیگر دارای علائم متنوع و گوناگونی می باشد. از علائم ظاهری انحراف بینی یا بینی انحراف دار این است که یک سمت بینی نسبت به سمت دیگر باریک تر می شود.

در واقع بهتر بگوییم یک سمت بینی از سمت دیگر که حالت طبیعی دارد پهن تر می شود.

این حالت باعث می شود که جریان هوا در داخل بینی تغییر کرده و در اکثر موارد یک سمت بینی مسدود شود.

در بعضی از مواقع نیز ممکن است که دهانه سینوس ها بر اثر انحراف بینی بسته شده و فرد به سینوزیت مبتلا شود.
به جز موارد ذکر شده علائم دیگری برای انحراف بینی ذکر شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

باید توجه داشته باشید که در بعضی از موارد علائم انحراف بینی یا بینی انحراف دار فقط در زمان سرماخوردگی به وجود می آید، چرا که عفونت ها موجب تورم بینی شده و از طرفی باعث بدتر شدن جریان خون می شود.

جراحی بینی انحراف دار

عمل بینی انحراف دار آیا راه درمان است؟

انحراف بینی جز آن دسته از مشکلاتی می باشد که شاید بهترین و تنهاترین راه آن عمل باشد.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از انحراف بینی رنج می برید بهتر است که عمل سپتوپلاستی را انجام دهید.

در عمل انحراف بینی دکتر جراح تیغه بینی را که از حالات و محل نرمال خود خارج شده است به محل اصلی خود بر می گرداند.

در بعضی از مواقع ممکن است که عمل سپتوپلاستی با عمل زیبایی به صورت همزمان انجام شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی بینی انحراف دار یا همان انحراف بینی پرداختیم.

برای نتیجه گیری می توانیم بگوییم که به دلیل جابجا شدن تیغه بینی و یا سپتوم انحراف بینی به وجود می آید. انحراف بینی باعث می شود که شخص در مواردی نتواند به درستی تنفس کند.
شما می‌توانید با یک عمل ساده مشکل انحراف بینی خود را برطرف نماید. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد انحراف بینی به دست آورده باشید.