ژنتیک و بینی، نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی

ژنتیک و بینی، نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی

نمی‌توان منکر نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی شد. تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که اصلی‌ترین عامل شکل بینی و حتی مشکلات عملکردی آن می‌تواند ژنتیکی باشد. البته مشکلات بینی، مشکلات خیلی خاصی نیستند که بخاطر آن نیاز به غربالگری قبل از زایمان باشد و اگر شخصی دچار مشکلات فرم بینی بود به راحتی و با جراحی‌های ساده درمان می‌شود. در قدم اول به بررسی این موضوع که در اصل چه شد که بینی‌های ما به شکل امروزی رسید می‌پردازیم.

نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی ایرانیان

همانطور که در سنگواره‌ها و نقش‌های به جا مانده از دوران ایران باستان پیداست، اقوام ایرانی دارای بینی‌هایی عقابی شکل و قوز دار بودند. دلیل اینکه چرا بینی ایرانیان به این شکل است مشخص نیست. البته فرم بینی بین اقوام مختلف ایرانی متفاوت است. اقوام نواحی خراسان اکثرا بینی‌هایی کوتاه‌تر و پهن‌تر به همراه چشمایی کشیده دارند. اقوام آذری دارای چشم‌هایی درشت و بینی‌هایی کشیده و باریک و اقوام شمالی دارای بینی‌هایی قوز دار و عقابی هستند.

از این‌رو می‌توان فهمید نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی تاثیر فراوانی دارد. پس اگر از فرم بینی خود راضی نیستید می‌توانید از این پس اجداد خود را مقصر این موضوع بدانید! شاید بگویید در خانواده فقط بینی شما بزرگ است یا فقط بینی شما قوز دارد اما باید به شما بگوییم که بعضی ژن‌ها در برخی افراد مغلوب هستند و خود را در ظاهر مادر یا پدر و اطرافیان فرزند نشان نمی‌دهند. اگر بر اثر اتفاقاتی این ژن‌ها لحظه شکل‌گیری جنین غالب شوند می‌توانند فرم بینی را تغییر دهند.

گاهی اوقات بینی شما بسیار گوشتی بوده و ترجیح می‌دهید تا جدیدترین روش جراحی بینی گوشتی را امتحان کنید و بینی خود را باریک‌تر کنید. اگر دارای بینی گوشتی و پهن هستید، به احتمال زیاد ژن آن را از یک جد مرتبط به منطق آفریقایی یا گرم به ارث بردید.

اگر می‌خواهید به صورت تخصصی دلیل شکل بینی خود را بفهمید باید بگوییم که طبق تحقیقات انجام شده که شامل 6000 نفر متقاضی و داوطلب بود. در این تحقیق دانشمندان دریافتند که نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی و عامل اصلی شکل‌دهی به بینی انسان در 4 ژن خلاصه می‌شود: ژن اول RUNX2 نام دارد که مسئول پهنای بافت میان سوراخ‌های بینی (سپتوم) است. ژن دوم DCHS2 نام دارد که عامل مقدار تیزی بینی است. ژن‌های سوم و چهارم نیز ژن‌های PAX1 و GLI3 نام دارند که مقدار بزرگی حفره‌های بینی را مشخص می‌کند.

نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی

نقش ژنتیک در شکل بینی

  • اندازه و شکل کلی بینی: مطالعات نشان داده‌اند که ژن‌ها نقش مهمی در تعیین اندازه و شکل کلی بینی دارند. به عنوان مثال، ژنی به نام DCHS2 با پهنای بینی مرتبط است.
  • پهنای پل بینی: ژن‌هایی مانند EDER و PAX3 با پهنای پل بینی مرتبط هستند.
  • زاویه بینی: ژن‌هایی مانند RUNX2 و COL2A1 با زاویه بینی مرتبط هستند.
  • وجود قوز بینی: ژنی به نام GLI3 با وجود قوز بینی مرتبط است.

نقش ژنتیک در عملکرد بینی

  • حس بویایی: ژن‌هایی مانند ORs و TAS2Rها با حس بویایی مرتبط هستند.
  • تنفس: ژن‌هایی مانند CFTR و FOXI1 با تنفس مرتبط هستند.
  • تولید مخاط: ژن‌هایی مانند MUC5B و MUC7 با تولید مخاط مرتبط هستند.

مشکلات ژنتیکی بینی چیست؟

در خیلی از موارد نیز بینی از نظر ژنتیکی مشکلاتی از قبیل پولیپ، انحراف و غیره دارد که به تشخیص پزشک مربوطه احتمال نیاز  به عمل جراحی پیدا می‌شود. اگر به هر دلیلی (زیبایی یا درمانی) نیاز به عمل بینی داشتید اصلا نگران آن نباشید! در اکثر اوقات و مخصوصا در عمل‌های زیبایی، مشکل اصلی افراد ناآگاهی راجع‌ به فرم بینی خود بعد از عمل است. اینکه فرد نمی‌داند که بینی با شکل جدید به صورت او می‌آید یا نه؟

نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی ایرانیان

تا چند سال پیش پزشک‌های زیبایی فقط قادر به نشان دادن عکس مدل‌های مختلف برای نشان دادن فرم بینی بعد از عمل به بیماران خود بودند. در خیلی از موارد فرد بعد از انتخاب فرم مورد قبول خود و عمل متوجه می‌شد که آن بینی برای چهره او مناسب نیست و باعث پشیمانی او می‌شد. اما اکنون با ورود تکنولوژِی عمل بینی با اسکن سه بعدی و بلافاصله پس از آن در دیگر شهرهای ایران، بیماران می‌توانند به راحتی مدل بینی خود را انتخاب و از چهره بعد از عمل خود مطمئن‌تر باشند.

جراحی بینی سه بعدی به این صورت است که چهره بیمار در قدم اول مورد اسکن سه بعدی صورت و بینی قرار گرفته و فرم بینی جدید روی چهره طراحی می‌گردد. اینگونه افراد می‌توانند فرم بینی بعد از عمل را روی چهره خود مشاهده و نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند. کلینیک جراحی زیبایی ملل این از این قاعده مستثنا نیست و با اسکن و طراحی صورت قبل از عمل بینی می‌تواند چهره شما را قبل از عمل پیش بینی کند تا با خیال راحت‌تری بتوانید بینی خود را عمل کنید.

جمع بندی

تحقیقات در مورد ژنتیک و نقش وراثت در شکل و عملکرد بینی هنوز در مراحل اولیه است. با ادامه تحقیقات، دانشمندان می‌توانند درک بهتری از نقش ژنتیک در شکل و عملکرد بینی به دست آورند. این امر می‌تواند به توسعه روش‌های جدیدی برای درمان مشکلات بینی، مانند نقص‌های مادرزادی یا مشکلات تنفسی، منجر شود. کلینیک ملل جراحی های خود را بر اساس روش ها و مطالعات جدید و به روز علمی دنیا پیش می برد. برای مشاوره فرم صفحه اول سایت را پر کنید تا با شما تماس گرفته شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای