شکستگی بینی + راه های درمان

شکستگی بینی

یکی از مواردی که باعث می‌شود افراد به سراغ جراحی بینی بروند، شکستگی بینی است. شکستگی‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. مثلاً تصادف، آسیب دیدگی، ضربه خیلی محکم، پرت شدن یا موارد این چنینی می‌تواند عاملی برای شکستگی باشد.

اولین کاری که شما در چنین شرایطی انجام می‌دهید، این است که به سراغ درمان شکستگی بینی می‌روید یا می‌خواهید یک پزشک متبحر پیدا کنید تا بتواند یک بینی بدون نقص را به شما تحویل دهد. با ما همراه باشید تا راجع به راه‌های درمانی این مشکل با شما صحبت کنیم.

تعریف شکستگی بینی

قبل از اینکه بخواهیم راجع به راه‌ های درمان با شما صحبت کنیم، بهتر است که ابتدا یک تعریف ارائه دهیم.

شکستگی بینی حالتی است که استخوان بینی که روی پل بینی قرار گرفته، دچار آسیب و شکستگی می ‌شود. در واقع می‌توان گفت که رایج ‌ترین نوع آسیبی است که در صورت اتفاق می ‌افتد و باعث جراحت و آسیب بافت همبند و غضروف داخل بینی خواهد شد.

 این شکستگی می‌ تواند به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفتد. مثلاً مبارزه، خشونت، تصادف، ورزش‌های تماسی و ضربه به صورت از عوامل ایجاد کننده چنین مواردی است و می‌تواند انواع شکستگی بینی را رقم بزند و شما را به سمت جراحی هل دهد‌ در چنین حالتی شما ممکن است علائمی مانند درد و ورم اطراف بینی، ترشحات بینی، مشکلات تنفسی و خونریزی را تجربه کنید که تشخیص آن فقط از طریق پزشکی متخصص انجام می‌شود.‌

جراحی شکستگی بینی

درمان شکستگی بینی

اگر به دنبال راه‌ های درمان شکستگی بینی هستید، باید بگوییم که خوشبختانه چند راه برای انجام این کار وجود دارد که ما به طور کامل آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

درمان دستی

اولین کار این است که پزشک به صورت دستی بینی را جا می‌اندازد. یعنی یک هفته تا دو هفته بعد از آسیب شما می‌توانید اینو درمان را انجام دهید اما اگر بیشتر از این مدت زمان طول بکشد، حتماً باید جراحی انجام شود. اگر قرار باشد که پزشک چنین درمانی را انجام دهد، به شما داروی مسکن تزریق می‌کند.

سپس با استفاده از ابزاری صاف به نام اسپکولوم سوراخ‌های بینی باز می ‌شوند تا استخوان ‌های شکسته به حالت تراز در بیایند و غضروف سر جای خودش قرار بگیرد. در واقع پزشک در این روش پانسمانی را داخل بینی مورد استفاده قرار می‌ دهد.:همچنین در خارج از بینی هم پانسمان می‌گذارد تا حین انجام کار، بینی سر جای خودش ثابت نگه داشته شودگ برای جلوگیری از عفونت هم حتماً برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

جراحی

جراحی دومین روش رایج جراحی شکستگی بینی است. اگر شکستگی خیلی شدید باشد یا دو هفته از آن سپری شده و درمانی اتفاق نیفتاده باشد، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌کند‌. هدف از جراحی این است که استخوان ‌های بینی در جای مناسب قرار بگیرند یا در صورت نیاز شکل بینی تغییر داده شود. اول از همه پزشک داروی مسکن تزریق می‌کند.

بعد از آغاز جراحی، اول باید مشکلات تنفسی برطرف گردد و بعد در صورت نیاز، اقدامات زیبایی هم روی بینی اعمال شود. در این نوع جراحی‌ها ممکن است ورم و کبودی زیاد باشد اما هیچ جای نگرانی نیست، چون که برطرف خواهد شد. هزینه جراحی بینی بعد از برآورد وضعیت بینی شما تعیین خواهد شد که اگر شما به کلینیک ملل مراجعه کنید، آنها از همان اول بعد از معاینه هزینه را برای شما توضیح می‌دهند.

مراقبت‌های خانگی بعد از شکستگی

  • بعد از شکستگی شما حتماً باید مقداری یخ را داخل پارچه بگذارید. به مدت ۱۵ دقیقه آن را روی بینی خود قرار دهید. چند بار در روز این کار تکرار کنید تا ورم و کبودی به حداقل برسد. در صورت درد شدید از ایبوپروفن یا استامینوفن با اجازه پزشک استفاده کنید.
  • هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید. یعنی سر بالاتر از بدن باشد.
  • سعی کنید تا دو هفته اول بعد از درمان هیچ گونه فعالیت ورزشی نداشته باشید‌.
  • حداقل تا ۶ هفته بعد از آسیب هم ورزش‌های تماسی (رزمی) انجام ندهید.

جمع‌بندی

شکستگی بینی می‌تواند جزو اتفاقات رایجی باشد که خیلی از افراد مخصوصاً کسانی که در مبارزات ورزشی شرکت می‌کنند، با چنین مشکلی مواجه می‌شوند. ما در این مقاله راجع به درمان‌های شکستگی بینی با شما صحبت کردیم و برایتان توضیح دادیم که از طریق دو روش متفاوت می‌توان این کار را انجام داد که تشخیص روش مناسب با توجه به شرایطی که دارید، بر عهده پزشک متخصص است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای