جراحی انحراف بینی در کودکان

جراحی انحراف بینی در کودکان

جراحی انحراف بینی در کودکان معمولاً بین 15 تا 16 سالگی انجام می شود، به این دلیل است که در این سن، رشد بینی تقریباً کامل شده است.

وقتی که فرزندتان متولد می‌ شود، ممکن است متوجه شوید که از لحاظ تنفسی مشکل دارد. کم کم که سن او افزایش پیدا می‌ کند، حتی از روی ظاهر هم می‌ توانید متوجه شوید که بینی حالت طبیعی ندارد و کمی منحرف است.

به خاطر همین به سراغ انجام اقداماتی مانند جراحی انحراف بینی در کودکان می‌ روید اما بهتر است که قبل از آن کمی اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید و راجع به این نوع درمان اطلاعات کافی داشته باشید. با ما همراه باشید تا در این باره توضیحات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

انحراف بینی چیست؟

انحراف بینی یا سپتوم کج یک مشکل شایع است که در آن تیغه بینی، دیواره نازکی که حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می کند، به یک سمت کج می شود. انحراف بینی می تواند باعث مشکلات تنفسی، سردرد، خونریزی بینی و مشکلات سینوسی شود.

در کودکان، انحراف بینی معمولاً یک مشکل مادرزادی است. در برخی موارد، ممکن است ناشی از ضربه به بینی یا سایر آسیب ها باشد.

انحراف بینی در کودکان

در بیشتر موارد، انحراف بینی در کودکان نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر انحراف بینی باعث مشکلات تنفسی یا سایر مشکلات شود، ممکن است جراحی برای صاف کردن تیغه بینی ضروری باشد.

علائم انحراف بینی در کودکان

قبل از اینکه بخواهید به سراغ جراحی انحراف بینی در کودکان بروید، اول باید علائم انحراف بینی را در آنها بشناسید. باید بدانید مدت زمانی به طول می‌ انجامد تا بافت نرم و انعطاف پذیر بینی کودک شما به حالت محکم و سفت خود برسد. به خاطر همین است که ما همیشه تاکید می‌ کنیم حواستان باشد که در دوره نوزادی تا کودکی احتمال انحراف در تیغه بینی وجود دارد و باید علائم را مدنظر قرار دهید.

اگر در این دوران که بینی کودک هنوز حالت نرمی دارد، فشار زیادی به آن وارد شود، ممکن است تیغه بینی او انحراف پیدا کند. گاهی این انحراف به خاطر یک اختلال مادرزادی و گاهی هم به خاطر ضربه شدید به بینی است.

در بعضی از موارد هم ممکن است در طول زایمان چنین انحراف تیغه بینی اتفاق افتاده باشد یا اینکه ممکن است جنین در دوران جنینی به دیواره رحم فشار وارد کرده و بینی اش منحرف شود.

سختی در تنفس، عفونت‌ های سینوسی (دقیقاً علائمی است که به خاطر انحراف بینی در کودکان و بزرگسالان اتفاق می‌ افتد)  که معمولاً متوجه می‌ شوید آنها به سختی از راه بینی نفس می‌ کشند و یا حتی اصلاً توانایی تنفس از طریق بینی را ندارند.

گاهی هم ترشحات سینوسی از آنها خارج می‌ شود.

گرفتگی در سوراخ بینی از دیگر علائم است. در چنین شرایطی شما باید به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد آیا کودک شما کیس مناسبی برای جراحی انحراف بینی در کودکان هست یا خیر؛ یا باید صبر کنید تا بزرگتر شود.

پروسه انجام جراحی انحراف بینی در کودکان

به هر حال ممکن است متوجه شوید که کودکتان نیاز به عمل بینی انحراف‌ دار دارد. بعد از اینکه به پزشک مراجعه کرده و او معاینه‌ های لازم را انجام می‌ دهد، به شما توصیه می‌ کند که چه زمانی باید برای این عمل جراحی اقدام کنید.

معمولا در سن کودکی این کار را انجام نمی‌ دهند و صبر می‌ کنند تا تیغه و استخوان بینی به حالت سفت و مستحکم خود برسد اما باید دید که در طول این عمل جراحی چه اتفاقاتی رخ می‌ دهد.

  • اول از همه یک برش کاملاً ظریف و کوچک در سپتوم بینی کودک به وجود می‌ آورند.
  • سپس به سراغ غضروف یا استخوان اضافی می‌ روند که باعث ایجاد مشکل در تنفس شده است.
  • در بعضی از موارد اگر فرد بالای ۱۸ سال سن داشته و تمایل داشته باشد، عمل زیبایی بینی هم برایش انجام می‌ دهند تا ظاهر بینی او بهبود پیدا کند اما گاهی فقط جراحی بینی فقط برای از بین بردن انحراف بینی است.
  • در نهایت تیغه بینی به حالت اصلی خودش برمی‌ گردد.

درمان‌ های دیگر برای انحراف بینی در کودکان

درمان‌ های دیگری هم وجود دارد که برای کودکان در پیش گرفته می‌ شود که شامل موارد زیر است:

  • تجویز داروهای ضد احتقان برای از بین بردن ورم و التهاب بینی و تنفس راحت‌ تر
  • استفاده از اسپری‌ های بینی برای کنترل علائم مربوط به التهاب و گرفتگی بینی
  • استفاده از یک سری داروهای خوراکی متفاوت

چنانچه تمامی راهکارهای بالا نتیجه نداد؛ احتمالاً پزشک عمل بینی را پیشنهاد دهد. اگر شما به پزشکان مجرب کلینیک ملل مراجعه کنید، آنها به صورت تخصصی شرایط کودک را بررسی کرده و بهترین درمان را ارائه می‌ دهند.

علت انحراف بینی در کودکان

انحراف بینی در کودکان می ‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و گاهی اوقات نیاز به عمل بینی کودک دارد تا مشکلات تنفسی و عفونت ‌های سینوسی مکرر را که ممکن است ایجاد کند، برطرف سازد. انحراف بینی نوزاد ممکن است به صورت مادرزادی وجود داشته باشد یا به دلیل آسیب‌ هایی که در هنگام زایمان رخ می‌دهد، ایجاد شود.

در مواردی که انحراف بینی موجب مشکلات تنفسی شدید یا عفونت ‌های مکرر سینوسی می‌ شود، عمل جراحی سپتوپلاستی ممکن است توصیه شود تا سپتوم بینی را صاف کرده و مسیر تنفسی را بهبود ببخشد.

این عمل جراحی معمولاً با هدف بهبود عملکرد بینی انجام می ‌شود و در برخی از موارد می ‌تواند به بهبود ظاهر بینی نیز کمک کند. انحراف بینی در کودکان نیازمند توجه ویژه‌ ای است تا از پیامد های بلند مدت آن جلوگیری شود و کیفیت زندگی کودک را بهبود ببخشد. پس هرگز انجام این کار را پشت گوش نیندازید و در اولین فرصت اقدام نمایید.

آمادگی قبل از عمل انحراف بینی کودکان

آمادگی قبل از عمل انحراف بینی در کودکان شامل چندین مرحله مهم است که باید با دقت انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کودک برای جراحی در بهترین شرایطِ ممکن قرار دارد. اولین قدم، مشاوره دقیق با پزشک جراح است تا در مورد درمان انحراف بینی در کودکان و انتظارات واقع ‌بینانه از نتایج جراحی صحبت شود.

 همچنین، باید تمامی سوابق پزشکی و دارو های مصرفی کودک به پزشک ارائه شود و چیزی هم از قلم نیفتد. در حقیقت مصرف برخی از داروها، مانند دارو های رقیق‌ کننده خون و برخی از ویتامین ‌ها، ممکن است حداقل دو هفته قبل از جراحی ممنوع باشد. علاوه بر این، کودک باید حداقل 8 تا 12 ساعت قبل از جراحی ناشتا باشد تا از عوارض بیهوشی جلوگیری شود.

این آمادگی‌ها به کاهش خطرات احتمالی کمک کرده و به روند بهبودی سریع ‌تر کمک می ‌کند. بنابراین، توجه به این نکات به عنوان پدر و مادر قبل از عمل انحراف بینی در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید خیلی زیاد جدی گرفته شود.

جمع‌ بندی

جراحی انحراف بینی در کودکان یکی از موضوعاتی است که حتماً باید از قبل در موردش تحقیق کرده و به پزشکان مجرب مراجعه کنید تا ببینید که کودک نیاز به جراحی سیپتوم کج دارد یا نه. ما در این مقاله راجع به علائم و پروسه جراحی را هم به طور مختصر توضیح دادیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای