پل بینی چیست | انواع پل بینی

پل بینی و ژنتیک

پل بینی به صورت مستقیم متصل به جمجمه است و نقش مهمی در ساختار صورت افراد دارد. پل بینی شکل، اندازه و تناسب مناسبی با سایر اجزای صورت باید داشته باشد تا ظاهر طبیعی و جذابی داشته باشد.

بینی بخش ‌ها و قسمت‌های مختلف دارد. هر کدام از این قسمت ‌ها ویژگی‌های متفاوت دارند و زمانی که قرار است عمل جراحی بینی انجام شود، تغییرات متناسب با ویژگی‌ های همان قسمت روی صورت اعمال خواهد شد.

در واقع به خاطر همین ویژگی‌های متفاوت در قسمت‌ های مختلف بینی است که نتیجه هر کار هم نسبت به دیگری تفاوت خواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم راجع به این مبحث با شما صحبت کنیم. یکی از مباحثی که در مورد آن زیاد سوال پرسیده می‌شود.

تعریف پل بینی چیست؟

قبل از اینکه بخواهید به این سوال برسید که پل بینی بعد از عمل چگونه خواهد بود؟ اول باید بدانید که پل بینی به کدام قسمت گفته می ‌شود. پل در بینی ناحیه ‌ای است که شبیه به زین می ‌باشد. در واقع شامل قسمت ‌های مختلفی از جمله ریشه بینی و قسمت جانبی بینی می‌ شود.

ریشه بینی پایین ‌ترین قسمت فوقانی در بینی است که در امتداد برآمدگی بینی قرار می ‌گیرد. اگر بخواهیم قضیه را کمی علمی ‌تر برای شما توضیح دهیم، باید گفت که این ناحیه بین گلابلا و مرز تحتانی استخوان بینی قرار می ‌گیرد. گلابلا به فاصله بین دو ابرو بالای بینی گفته می‌ شود.

جراحی پل بینی

انواع پل بینی

قبل از اینکه بخواهیم راجع به انواع این بخش از بینی صحبت کنیم، باید گفت که پل بینی و ژنتیک ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و احتمالاً افراد در یک خانواده در این ناحیه شبیه به یکدیگر باشند اما به طور کل انواع آنها شامل موارد زیر است:

پل بینی قلاب‌ دار

این نوع باعث ایجاد یک ظاهر پیر و مردانه می ‌شود. یعنی اگر روی صورت یک خانم چنین بینی وجود داشته باشد، ظاهر او را از حالت ظریف بودن خارج می ‌کند. در واقع در چنین حالتی بعد از جراحی استخوان قلاب شده و غضروف را برمی ‌دارند تا برآمدگی پل بینی از بین برود. اگر برآمدگی خیلی بزرگ باشد، به طور کامل آن را برمی‌دارند تا غضروف روی نوک بینی هم بسته شود و یک ایمپلنت اضافی استفاده می‌کنند تا یک خط صاف ایجاد شود.

پل بینی کج

در این نوع بینی ‌ها تمرکز پزشک روی این است که پل بینی را صاف کند. کج بودن آن می‌تواند به خاطر ژنتیک باشد یا گاهی اوقات به خاطر تصادف اتفاق می‌افتد. البته در بعضی از موارد ممکن است فرد قبلاً عمل بینی انجام داده باشد و پروتز در آن ناحیه استفاده کرده باشند و پروتز خم شود و این ناحیه را کج کند. در چنین حالتی عملکرد بینی دچار مشکل می‌شود. در چنین شرایطی جراح انحراف یا شکستگی پل را اصلاح می‌کند و استخوان باقیمانده در آن ناحیه تراز می‌شود.

پل بینی فرو رفته

اگر شما با فرورفتگی پل بینی مواجه باشید، یعنی قسمتِ پشتی و جلوی بینی به سمت بالا می ‌رود و به داخل بینی منحنی می ‌شود و از قسمت نیم رخ، شما شاهد یک فرورفتگی کاملاً مشهود هستید که می ‌تواند به خاطر بیماری ‌های مختلف مثل عفونت یا مشکلات ژنتیکی رخ بدهد. معمولاً فرورفتگی پل بینی در کودکان هم ممکن است قابل مشاهده باشد یا حتی ممکن است پل بینی در جنین هم از همان اول فرورفتگی داشته باشد.

البته این مشکل برای همه بیماران اتفاق نمی ‌افتد. اگر مادر در دوران بارداری به بیماری مانند سیفلیس دچار باشد، ممکن است از طریق جفت این بیماری به جنین هم انتقال پیدا کند و سیستم ایمنی دچار مشکل شود و چنین مشکلی رخ بدهد. از طرفی یک سری اختلالات مانند کلیدوکرانیال دیسوستوزیس یک نوع اختلال ارثی است که باعث رشد غیر طبیعی ترقوه و استخوان‌های جمجمه می ‌شود.

پل بینی و بیماری عفونی  هم می‌تواند با یکدیگر ارتباط مستقیم داشته باشند و باعث تغییر شکل ظاهر بینی بشوند.

پل بینی

 پل بینی پهن

در این نوع بینی‌ ها شما مشاهده می ‌کنید که قسمت بالای بینی از دیگر نواحی پهن ‌تر است که ممکن است به خاطر مشکلات ژنتیکی یا بدون دلیل خاصی اتفاق بیفتد اما معمولاً در تصادفات چنین مشکلی رایج ‌تر است.

 جمع ‌بندی

طبق توضیحات ارائه شده در این مقاله متوجه شدید که پل بینی دقیقاً چیست و چه انواعی دارد. اگر شما به کلینیک ملل مراجعه کنید، آنها نه تنها ویژگی‌های آن بلکه دیگر قسمت‌ های بینی را هم برای شما توضیح می‌ دهند تا بدانید که مشکل از کجاست و چگونه باید یک جراحی جذاب روی بینی شما انجام شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای