مقایسه جراحی بینی باز و بسته در اصلاح شکل و عملکرد بینی

مقایسه جراحی بینی باز و بسته در اصلاح شکل و عملکرد بینی

جراحی بینی یا رینوپلاستی یک نوع جراحی زیبایی است که شکل، اندازه، ساختار و عملکرد بینی را تغییر می دهد. این عمل معمولاً به دو شکل جراحی بینی باز و بسته انجام می پذیرد. برای مقایسه جراحی بینی باز و بسته معمولاً به مواردی همچون مراحل ، عوارض و خطرات جراحی و نیز شکل نهایی بینی پرداخته می شود.

به طور کل عمل بینی با بی حسی کلی انجام می شود و مدت زمان آن بستگی به پیچیدگی و نوع جراحی دارد. این جراحی می تواند به شما کمک کند که بینی خود را با دیگر ویژگی های صورتتان متناسب کنید، مشکلات تنفسی را رفع کنید، یا اثرات آسیب های بینی را اصلاح کنید. در این مقاله به بررسی تفاوت ها و مقایسه جراحی بینی باز و بسته خواهیم پرداخت.

جراحی بینی باز

جراحی بینی باز یک نوع جراحی زیبایی است که در آن جراح با ایجاد یک برش در قسمت پایین بینی، پوست بینی را بلند می کند و به ساختار غضروفی و استخوانی بینی دسترسی پیدا می کند. این روش به جراح امکان می دهد که با دقت بیشتری شکل، اندازه و تناسب بینی را تغییر دهد.

این متد برای جراحی بینی عروسکی استفاده می شود. همچنین جراحی بینی باز معمولاً برای مواردی که نیاز به تغییرات گسترده و پیچیده در بینی وجود دارد، انتخاب می شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • بینی های بزرگ، گوشتی یا غیرمتناسب
  • نوک بینی افتاده، بزرگ، کوچک یا کج
  • پل بینی برجسته، کج یا دارای برآمدگی
  • انحراف سپتوم یا دیواره بینی
  • مشکلات تنفسی ناشی از بینی
  • اصلاح اثرات آسیب های قبلی بینی
  • اصلاح نقص های مادرزادی بینی

جراحی بینی بسته

جراحی بینی بسته یا رینوپلاستی اندونازال، یک نوع جراحی زیبایی است که در آن جراح بدون ایجاد برش در قسمت پایین بینی، تنها از طریق سوراخ های بینی به ساختار غضروفی و استخوانی بینی دسترسی پیدا می کند.

مقایسه جراحی بینی باز و بسته

این روش به جراح امکان می دهد که با تهاجم کمتری شکل، اندازه و تناسب بینی را تغییر دهد. از این متد برای جراحی بینی طبیعی با قوس کم استفاده می شود. در مقایسه جراحی بینی باز و بسته باید گفته شود که، جراحی بینی بسته معمولاً برای مواردی که نیاز به تغییرات جزئی و ساده در بینی وجود دارد، انتخاب می شود.

به عنوان مثال بینی های کوچک، متناسب و متقارن با عمل بسته اصلاح می شود. همچنین جراحی بینی های دارای نوک کوچک و متوسط و دارای پل بینی صاف نیز معمولاً با این روش انجام می شود. مواردی هم که به اصلاح اثرات آسیب های قبلی بینی و نقص های مادرزادی نیازی ندارند، عموماً با روش بسته جراحی خواهند شد.

جراحی بینی باز به لحاظ عملکرد و ویژگی ها

در بحث مقایسه جراحی بینی باز و بسته می بایست به بررسی ویژگی های هر یک پرداخت. جراحی بینی باز، ویژگی هایی نسبت به جراحی بینی بسته دارد. بعضی از این ویژگی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انجام تغییرات دقیق تر و گسترده تر در بینی
  • امکان استفاده از پروتز، گرافت یا مواد مصنوعی برای تقویت بینی
  • احتمال کمتر بروز عدم تقارن یا ناهمواری در بینی
  • امکان اصلاح مشکلات تنفسی و سپتوم بینی
  • ایجاد یک برش و یک جای زخم کوچک در قسمت پایین بینی

جراحی بینی بسته به لحاظ عملکرد و ویژگی ها

جراحی بینی بسته ویژگی هایی نسبت به جراحی بینی باز دارد. ویژگی هایی که می توان بیان کرد، شامل مواردی متعددی است. مثلاً در این روش به برش کمتری نیاز بوده و اسکار کمتری بر روی بینی باقی می ماند.

همچنین این روش زمان جراحی و بیحسی کمتری نسبت به روش جراحی باز دارد. مشخص شدن سریع تر نتایج و نیز عدم نیاز به برداشتن تیغه پلاستیکی از بینی از دیگر ویژگی های این روش است.

مقایسه روش جراحی باز و بسته

انتخاب روش مناسب و مقایسه جراحی بینی باز و بسته

انتخاب روش مناسب برای جراحی بینی به عوامل مختلفی از جمله نوع مشکل بینی، مهارت جراح و ترجیح بیمار بستگی دارد. به طور کلی، برای مشکلات پیچیده‌تر بینی، روش باز مناسب‌تر است. در حالی که برای مشکلات جزئی‌تر، روش بسته می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

سخن آخر

در این مقاله به مقایسه جراحی بینی باز و بسته پرداخته شد. علاوه بر موارد یاد شده، بعد از جراحی بینی چه به صورت باز و چه به صورت بسته، باید به مدت چند روز استراحت کنید و از فعالیت های سنگین خودداری کنید. ممکن است بینی تان قرمز، ورم، خونریزی یا درد داشته باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد که از داروهای ضد التهاب، ضد درد، ضد عفونی نیزاستفاده نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای