جراحی بینی انحراف دار چیست ؟

جراحی بینی انحراف دار

جراحی بینی انحراف دار چیست؟ در قسمت میانی بینی یک تیغه تحت عنوان سپتوم قرار گرفته است که دو مجرای بینی را از یکدیگر جدا می‌کند. سپتوم استخوانی نرم و غضروفی است به همین دلیل اگر ضربه‌ای به بینی وارد گردد انحراف بینی اتفاق خواهد افتاد. البته بعضی از افراد به صورت ژنتیکی دچار انحراف بینی هستند. به طور کلی برای این دسته از افراد، جراحی بینی انحراف دار بهترین راه برای ترمیم و اصلاح استخوان میانی بینی است. در این مطلب در مورد دلایل انحراف بینی و چگونگی انجام عمل بینی انحراف دار صحبت خواهیم کرد.

چرا انحراف بینی اتفاق می‌افتد؟

نکته‌ای که لازم است متذکر شویم این است که انحراف بینی گاهی اوقات از نظر ظاهری مشهود ولی گاهی اوقات پنهان است. به این معنا که اگر تیغه میانی بینی دچار انحراف شدید شده باشد شما به راحتی می‌توانید انحراف را در بینی خود مشاهده کنید. ولی برخی از افراد از نظر ظاهری هیچ تغییری در بینی خود احساس نمی‌کند ولی زمانی که عکسبرداری‌ را انجام می‌دهند متخصص متوجه انحراف جزئی در تیغه میانی بینی شده و به همین دلیل این دسته از افراد دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. به طور کلی چند عامل منجر به انحراف بینی خواهد شد:

نقص ژنتیکی

در خصوص اینکه جراحی بینی انحراف دار چیست می توان گفت. متأسفانه برخی از سندروم‌های ژنتیکی باعث می‌شود که وقتی جنین در حال رشد است برخی از استخوان‌ها به خوبی فرم نگیرند که این اتفاق در بنی نیز ممکن است رخ بدهد.

ضربه به بینی

اگر در اثر تصادف آسیبی به بینی وارد شود و یا در حین ورزش و یا دعوا کردن ضربه شدیدی به بینی اصابت کند، تیغه میانی بینی به راحتی دچار انحراف خواهد شد. در چنین شرایطی اگر شکستگی استخوان بینی اتفاق افتاده باشد متخصص توصیه می‌کند که تا زمان از دست نرفته است، حتماً جراحی بینی انحراف دار را انجام دهید چون اگر زمان بگذرد، استخوان بینی به همین فرم جوش خورده و در نتیجه برای انجام عمل بینی انحراف دار متخصص مجبور است استخوان را بشکند و عمل بینی را انجام دهد.

افزایش سن

حتماً برای شما جالب خواهد بود اگر بگوییم با افزایش سن، غضروف بینی حالت افتاده پیدا می‌کند چرا که پوست انسان و همچنین غضروف، کشسانی و استحکام خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم اگر فردی بینی گوشتی دارد و یا انحراف جزئی در استخوان بینی مشاهده می‌شود، در دوران جوانی برای عمل اقدام کند تا در دوران پیری دچار انحراف بینی نشود.

جراحی بینی انحراف دار

مهمترین علائم انحراف بینی

در خصوص اینکه جراحی بینی انحراف دار چیست می توان گفت. گاهی اوقات ممکن است انحراف بینی از نظر ظاهری قابل مشاهده نباشد. به طور کلی چند علامت نشان می‌دهد که شما به انحراف بینی مبتلا شده‌اید:

  1. مشکلات تنفسی
  2. خروپف در زمان خواب
  3. گرفتگی بینی به خصوص در زمان بروز آلرژی
  4. خون دماغ شدن
  5. ابتلا به عفونت‌های سینوسی مکرر

جراحی بینی انحراف دار به چه صورت انجام می‌شود؟

  1. در ابتدا شما باید عکس‌هایی از بینی خود بگیرید تا متخصص متوجه شود که استخوان میانی تا چه اندازه کج شده است.
  2. در زمان انجام عمل بینی انحراف دار حتماً فرد باید تحت بیهوشی کامل و یا بیهوشی موضعی قرار گیرد. اگر متقاضی به بیماری‌های قلبی مبتلا باشد متخصص بیهوشی موضعی برای او اجرا خواهد کرد.
  3. در مرحله بعدی باید غشای روی بینی به طور کامل برداشته شود تا متخصص بتواند تیغه میانی را مشاهده کند. بنابراین همانگونه که متوجه شدید برای جراحی بینی انحراف دار، جراح به سراغ عمل بینی باز می‌رود.
  4. جراح در کنار دستکاری استخوان بینی، در صورتی که پیوند غضروف میانی نیاز داشت قطعاً این کار را انجام می‌دهد.
  5. پس از پایان عمل‌ بینی، متخصص دو تامپون در داخل بینی قرار می‌دهد که در زمان تعیین شده باید برای درآوردن تامپون اقدام کنید. تامپون همانند یک آتل عمل می‌کند که از تغییر فرم استخوان تازه عمل شده جلوگیری خواهد کرد.

سخن پایانی

ممکن است بعد از عمل بینی انحراف دار عوارضی همانند ورم، التهاب، کبودی در اطراف بینی، درد در بینی عمل شده و حتی عوارض دیگر همانند خونریزی، عفونت و یا از دست رفتن حس بویایی رخ بدهد. البته در صورتی که آسیبی به عصب بویایی وارد نشده باشد حس بویایی شما بعد از مدتی باز خواهد گشت. به هر حال میزان مهارت متخصص نقش بسیار زیادی بر روی نتیجه جراحی بینی انحراف دار و میزان عوارض دارد.

بهترین کار این است که ابتدا کلینیک‌های معتبر همانند ملل کلینیک را پیدا کنید ؛در جلسه مشاوره با متخصصان حرفه‌ای که سابقه زیادی در زمینه عمل بینی انحراف دار دارند شرکت نمایید و در نهایت تصمیم درستی را برای انجام این عمل اتخاذ کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای